Select Page

5 redenen waarom de snelheid van je website heel belangrijk is

5 redenen waarom de snelheid van je website heel belangrijk is
Advertentie

Haastige spoed is zelden goed. Dat geldt bijna voor alles, maar niet voor websites. Hoe sneller je website op je scherm staat, hoe beter. Of, andersom: als je website traag is, kost het je bezoekers, conversies en dus geld.

Als het over snelheid van websites gaat, moet je denken in honderdsten van seconden. Als jouw webserver er langer overdoet dan 0,2 seconden om de eerste reactie te geven (technisch: time to first byte), vind Google dat al ‘te langzaam’. Als een website er langer over doet dan 5 seconden om op het scherm te verschijnen, kan je dat zomaar 40% van je bezoekers kosten.

Kortom: iedere seconde dat jouw webserver sneller is, levert je bezoekers en conversie op. Iedere seconde dat je webserver langzamer is, kan resulteren in een verlies aan bezoekers en een daling van je ranking in Google.

Ik maak overigens een verschil tussen de laadtijd voor het eerste beeld en de laadtijd van de volledige website. Als de eerste inhoud al snel op het scherm staat, terwijl de rest in de achtergrond geladen wordt, is dat voor de gebruiker natuurlijk zeer acceptabel. Die kan ‘aan de slag’.

Hieronder vind je de 5 belangrijkste redenen waarom snelheid zo belangrijk is.

 

Een snellere website geeft een betere gebruikerservaring

Hoe vaak komt het bij jou voor dat je je ergert aan een langzame website? En is dat toegenomen de laatste tijd?

Over het algemeen is de snelheid van internet en van websites de laatste tijd toegenomen. Als je nu een tragere website treft, valt dat des te meer op. Zeker op mobiele apparaten. Ik vind het vervelend dat ik iedere keer moet wachten als ik op een link klik op zo’n langzame website. Dat is voor mij een flinke drempel om op nog een link te klikken.

Vergeet ook niet die keren dat je dacht op een link te klikken, maar dat er opeens een plaatje tussen springt die nog niet helemaal was ingeladen, waardoor je daar een heel andere pagina gestuurd wordt. Ik ben dan al snel vertrokken op zo’n website.

 

Google heeft een sterke voorkeur voor snelle websites

Google houdt heel erg van snelle websites. Bovendien moet je ervoor zorgen dat de Google Bot snel en makkelijk de weg kan vinden op jouw website, onder andere naar dat nieuwe artikel waar je zo hard aan hebt gewerkt. De snelheid van je website is een belangrijke factor in het bepalen van je positie in Google, omdat een snellere website zich vertaald in een betere gebruikerservaring. Google vindt gebruikerservaring erg belangrijk.

Je moet er niet raar van staan te kijken als je positie in Google flink naar beneden gaat als het langer dan een paar seconden duurt om je website in te laden. Dat geldt nog veel meer voor mobiele zoekresultaten, omdat de snelheid van mobiel internet nog niet altijd zo snel is als thuis of op het werk.

 

Je hebt 3 à 5 seconden om je bezoeker te overtuigen om verder te kijken

Door het ongelooflijk grote aanbod van content, is de aandachtsspanne van gebruikers flink gedaald.  Waar je voorheen een seconde of 8 had om de aandacht van je bezoeker te trekken, nu heb je nog 3 à 5 seconden. In die tijd is het belangrijk dat je de gebruiker een goede indruk geeft van je website, zodat deze verder kijkt en nog eens terug komt. Is die indruk niet goed, dan is de kans groot dat de bezoeker weg is. En ook niet meer terugkomt.

Kortom: je website heeft deze kleine ‘time window’ om de aandacht van je bezoeker te trekken. En in tegenstelling tot wat sommige grote bedrijven denken, doe je dat niet door een overload aan informatie. Integendeel: een snelle website met een kleine, maar zeer overtuigende hoeveelheid informatie levert je het meeste op.

 

Conversie is belangrijker dan het aantal bezoekers

Hoe goed in inhoud op je blog ook is, als je bezoekers niet terugkomen, doe je iets niet goed. Hoe goed de producten in je webshop ook zijn, als je niet verkoopt, bereik je niet je doel. Daar zal iedereen het mee eens zijn.

Eén seconde vertraging bij het laden van je pagina, kan resulteren in 7% minder conversie (bron). Laat dat even inzinken. Dat betekent simpelweg dat het goedkoper is om de snelheid van je website te verhogen, dan om een dure reclamecampagne te starten.

 

De toekomst van internet is mobiel

Meer dan de helft van de websitebezoeken zijn al op mobiele apparaten. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik ben over het algemeen ongeduldiger als ik op mijn mobiele telefoon surf, dan achter mijn laptop. Dus het valt te verwachten dat de laadduur die voor gebruikers acceptabel is, alleen maar zal dalen.

 

Tot slot

Het verhogen van de snelheid van je website is geen hogere wiskunde. Met een aantal maatregelen zijn al quick-wins te behalen.

Er zijn grote stappen te behalen door een host te kiezen die zich gespecialiseerd heeft in WordPress. Siteground en Savii en goede alternatieve met een goede prijs. Wil je het beste van het beste, ga dan voor WPEngine.

Binnenkort schrijf ik een blog met een aantal tips die je snel resultaat op zullen leveren.

Heb jij nog tips? Of misschien ervaringen op het gebied van snelheid van websites? Ik hoor ze heel graag, hieronder in de reacties!

Over de schrijver

Rick Heijster

Ik ben de vaste schrijver van Goed Bezig met WordPress en de eigenaar van RAM ICT Services en WordPress Super Service.  Ik heb jarenlange ervaring met WordPress. Heb je een vraag of WordPress-probleem? Neem dan zeker even contact met me op. Ik kan je ongetwijfeld helpen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *